شناسایی راهبردهای کشورهای تحریم شده در حوزه انرژی و اولویت‌بندی آن‌ها برای ایران(کشورهای مورد مطالعه: روسیه، عراق و ونزوئلا)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بین‌المللی نفت و گاز، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت سیستم‌ها، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، تهران، ایران.

چکیده

تحریم اقتصادی در حوزه انرژی، می‌تواند منجر به قرارگیری کشور در وضعیتی نامتعارف شود که برون‌رفت از آن، نیازمند راهبردهای متناسب با شرایط کشور دارد. درصورت عدم بررسی تجربیات و راهبردهای اجراشده توسط دیگر کشورها، بالاجبار روش‌های آزموده نشده‌ای را پیش خواهیم گرفت که می‌توانند منجر به شکست شوند. در این پژوهش، پس از مرور ادبیات، راهبردهای کشورهای تحریم شده در حوزه انرژی (روسیه، عراق و ونزوئلا) شناسایی شدند. 13 راهبرد شناسایی شده در قالب یک پرسشنامه و با هدف اولویت‌بندی آن‌ها برای استفاده در ایران، به خبرگان عرضه گردید. برای انتخاب خبرگان از روش نمونه‌برداری گلوله برفی استفاده شد. با تشکیل گروه کانونی، 4 معیار معرفی گردید که طبق آن‌ها، راهبردهای شناسایی شده با استفاده از روش تاپسیس اولویت‌بندی شد. در نهایت، 1) ارتباط با کشورهای تحریم شده و جذب آنها به عنوان بازار جدید، 2) توسعه همکاری با کشورهایی بزرگ (مانند روسیه و چین) و 3) استفاده از ارز رایج کشور مقصد و حذف دلار در فروش نفت، به عنوان مهم‌ترین راهبردها برای استفاده در ایران مشخص شدند.

کلیدواژه‌ها

  • تاریخ دریافت: 19 بهمن 1400
  • تاریخ بازنگری: 18 اسفند 1400
  • تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1400